Технологија

Стартапот за рециклирање батерии, Tozero, има 11 милиони евра за да го зголеми снабдувањето со литиум во Европа

Рециклирањето на литиум станува голем бизнис, а стартапите бараат заработка

Во 1991 година, Sony ја донесе првата литиум-јонска батерија што може да се полни на пазарот. Уникатната хемија имплементирала менувач на пазарот во складирањето на енергијата. Денес сè, од електрични автомобили до паметни телефони зависи од литиум, а побарувачката вртоглаво расте.

Но, литиумот е редок, најголемиот дел од него доаѓа од нестабилни пазари надвор од Европа, а неговото екстракција може да предизвика големо загадување. Ни треба повеќе литиум за да ја овозможиме зелената транзиција, а сепак, во моментов, неговата употреба е неодржлива – и еколошки и економски.

Заглавени сме во парадокс. Стартапот “Tozero” од Минхен верува дека рециклирањето на батериите нуди излез.

Рециклирањето батерии е далеку од нов концепт, но германскиот потфат тврди дека неговата технологија ја завршува работата поефикасно од постоечките методи и без употреба на штетни киселини.

Tozero е основана во 2022 година од серискиот претприемач Сара Флејшер и експертот за металургија Др. Ксенија Миличевиќ Нојман. Кога парот првпат се сретна, тие работеа во вселенската индустрија. Три години подоцна тие се здружија за да го решат итен проблем овде на Земјата.

Пред да го основа Tozero, Нојман поминал години во RWTH Aachen развивајќи пробивен процес на карбонизација на база на вода за екстракција на литиум и други елементи како графит од црна маса. Оваа прашкаста материја се произведува по распарчување и обработка на потрошените батерии.

Истражувањето на Нојман му даде на Тозеро значаен почеток. За само две години, компанијата успеа да излезе од лабораторијата и да ги достави своите први серии на рециклиран литиум на клиентите. И денес, компанијата објави дека собрала 11 милиони евра во финансирањето бидејќи се чини дека ќе се зголеми со темпо.

„И покрај нашите ограничени ресурси како стартап стар две години, ние веќе направивме човечка историја со тоа што бевме први што испорачаа рециклиран литиум за крајни производи во Европа“, рече Флејшер, извршен директор на компанијата.

“NordicNinja”, европски VC фонд поддржан од Јапонија, го предводеше кругот на финансирање, со што Tozero достигна пријатни 17 милиони евра. Други инвеститори се автомобилскиот гигант Хонда, американската компанија за вложување In-Q-Tel и инженерската групација JGC.

Tozero ќе го искористи свежиот капитал за да ја изгради својата прва индустриска фабрика за распоредување. Од 2026 година наваму, компанијата планира да преработува 30.000 тони отпад од батерии годишно.

Tozero технички може само да продолжи да расте се додека добива континуирано снабдување со стари батерии. И тоа не треба да биде премногу проблем.

Производството на литиум-јони е поставено на речиси четирикратно до 2030 година. Во меѓувреме, регулативите како Директивата на ЕУ за батерии – која предвидува најмалку 80% од литиумот да се поврати од батериите до 2031 година – ги додаваат многу потребните стимулации. Ова е само добра вест за Tozero и другите нови компании за рециклирање, вклучително и Cylib, кој моментално ја гради најголемата фабрика за рециклирање на батерии во Европа.

Меѓутоа, ако Европа сака да обезбеди одржливо снабдување со литиум што ѝ е толку потребен, мора да го прошири локалното рударство и да истражува нови технологии за батерии како натриум-јон, цинк-јон и светиот грал – батерии во цврста состојба.